W naszej poradni w każdy piątek rodzice intensywnie szkolą się – online (w ramach zajęć), aby być bardziej skutecznymi w relacji z dzieckiem. Na ostatnim spotkaniu, wspólnie z prowadzącymi zajęcia psychologami – Izabelą Derewicz-Czupryniak i Anetą Parczyńską, podsumowali swoją dotychczasową pracę.
Bardzo im dziękujemy, ponieważ zechcieli się z nami podzielić swoją pracą.
SPOSOBY na lepszą relację z dzieckiem
1. Rozpoznawanie uczuć dziecka, nazywanie ich i akceptacja np.
• „Wygląda na to, że jesteś zmartwiony”
• „Widzę, że było ci bardzo miło w tej sytuacji”
• „Wyobrażam sobie jak musiało być Ci wstyd”
• „W takiej sytuacji, gdy coś nam nie wychodzi, a inni na to patrzą, śmieją się- jest bardzo nieprzyjemnie i może to doprowadzać do złości”
• „Masz prawo tak się czuć, to naturalne” itp.
2. Pomoc dziecku w konstruktywnym ich wyrażaniu uczuć
3. Nazywanie swoich uczuć- rodzica, szczerość i autentyczność w kontakcie.
4. Modelowanie zachowań i sposobu wyrażania uczuć.
5. Uważne słuchanie – kierowanie uwagi na dziecko podczas rozmowy, dostosowywanie się do niego – mową ciała, słownictwem (ale z ostrożnością).
6. Współczucie i rozumienie potrzeb dziecka.
7. Zamiana pragnień w fantazję (Gdybym miała magiczną moc, to bym ci wyczarowała…).
8. Praca ciszą: „hmm, aha, och- przemilczenie, przeczekanie co powie dziecko.
9. Unikanie barier komunikacyjnych np. bez rozkazów, nakazów, straszenia czy warunkowania – „Jeśli nie to…, jeśli jeszcze raz to…”
10. Żart (nie ironia), poczucie humoru, dystans.
11. Powstrzymywanie się od dobrych rad.
12. Stosowanie pytań otwartych np. Co możesz zrobić?, Jakie masz pomysły…? A jak myślisz? Co byś zrobił(a)?
13. Nie zadawanie dziecku zbyt wielu pytań, zamiast tego – ” Fajnie, że jesteś, miło cię widzieć”.
14. Dawanie dziecku wyboru – wprost lub alternatywnego np. „Wolisz się wykąpać/zjeść kolację przed czy po bajce?”
15. Jasne i konkretne oczekiwania wobec niego.
16. Wspólne spędzanie czasu z dzieckiem,
17. Chwalenie dziecka – konkretną pochwałą opisową, a nie ogólnie.
18. Gdy czegoś od niego oczekujesz -powiedz mu to jednym słowem, a nie praw kazań.
19. Opisz co widzisz (fakty bez oceniania), co czujesz, przedstaw problem – gdy dziecko nie wykonuje tego czego od niego oczekujesz.
20. Udziel informacji np. „Kanapa nie służy do skakania, może się od tego zniszczyć” – zamiast karania.
21. Napisz do niego liścik nadając podmiotowość rzeczom martwym np. liścik „Lubię jak na mnie leżysz i siedzisz – Twoja kanapa”.
22. Zadbaj o siebie, swoje emocje, nastrój (oddech przeponowy, relaks, czas dla siebie).
23. JESTEŚ WYSTARCZAJĄCO DOBRYM RODZICEM – poczucie winy nie jest sprzymierzeńcem w utrzymywaniu dobrych relacji z dzieckiem, ale pamiętaj, że bycia dobrym rodzicem można się nauczyć.
24. Doskonal swoje kompetencje w tym obszarze, zmieniaj się, rozwijaj, stosuj różnorodne techniki, ale najważniejsze bądź z dzieckiem prawdziwie i dla niego