Dzieci uzdolnione
Lista kontrolna dla nauczycieli Materiały informacyjne dla rodziców i nauczycieli. Źródło: M.Partyka, „Zdolni, utalentowani, twórczy”, wyd.CMPPP MEN W-wa 1999( str. 172)
Wyjątkowo uzdolnione dzieci można scharakteryzować za pomocą poniższej listy. Dziecko posiadające większość cech wymienionych w liście (oprócz tych z gwiazdkami) jest prawdopodobnie utalentowane i mające ponadprzeciętne osiągnięcia w edukacji.
- Posiada nieprzeciętne możliwości rozumowania, radzenia sobie z abstrakcją, generalizowaniem faktów., rozumienia znaczeń i widzenia powiązań miedzy nimi.
- Posiada wielką ciekawość poznawczą. *
- Uczy się łatwo i szybko.
- Ma szerokie zainteresowania.
- Posiada szeroką rozpiętość uwagi, która umożliwia mu koncentrowanie się i bycie wytrwałym w rozwiązywaniu problemów i pogłębianiu zainteresowań.
- Jest nieprzeciętne w ilości i jakości słownictwa, w porównaniu z dziećmi w jego wieku.
- Posiada zdolność do samodzielnej, efektywnej pracy.
- Wcześnie nauczyło się czytać (często długo przed rozpoczęciem szkoły).*
- Posiada umiejętność przenikliwej obserwacji.
- Okazuje inicjatywę i oryginalność w pracy umysłowej.
- Czujnie i szybko odpowiada na nowe idee.
- Ma zdolność szybkiego zapamiętywania.
- Interesuje się bardzo naturą człowieka i świata (problem pochodzenia, przeznaczenia etc.)
- Posiada niezwykłą wyobraźnię.
- Potrafi łatwo podążać za złożonymi wskazówkami.
- Szybko czyta.*
- Ma wiele zainteresowań (hobby). *
- Ma zainteresowania czytelnicze z wielu przedmiotów.
- Często i efektywnie korzysta z biblioteki.*
- Jest świetne w matematyce, szczególnie w rozwiązywaniu problemów.*
Przygotowała: Joanna Wasilewska